Thursday, July 21, 2011

10 Cara Tingkatkan Daya Ingatan


Ramai manusia tidak menyedari sebenarnya otak tidak pernah kehilangan daya untuk mengingati sesuatu perkara. Otak boleh merakan segala perkara dan peristiwa seperti juga sebuah komputer.. Meskipun begitu, masalah kehilangan daya ingatan boleh juga terjadi kerana kita tidak mempraktikkan diri untuk mengingati infomasi atau sesuatu maklumat sehingga memori yg kita miliki boleh hilang.

Otak seperti juga bahagian tubuh yang lain. Ia memerlukan latihan fizikal dan mental bersama-sama dengan nutrisi khusus untuk meningkatkan kekuatan daya ingatannya. Disini disenaraikan 10 perkara yang boelh anda lakukan untuk menjaga daya ingatan anda agar tetap dalam keadaan baik.


Kacang Soya
Kacang soya mengandungi isoflavones yang bertindak sebagai penerima atau sebagai perangsang estrogen dalam otak manusia, terutama dalam hippocampus iaitu kawasan penting untuk memori

Zat Besi
Penurunan pengambilan zat besi boleh memberi kesan destrimental pada tingkat IQ anda dan fungsi kognitif kerana zat besi memainkan peranan penting dalam mengubah isyarat dalam otak

Kopi
Kopi boleh meningkatkan penampilan mental dan memori kerana kopi mampu merangsang banyak daerah dalam otak dan boleh mengaturnya tetap berjaga, ransangan, mood dan kosentrasi. Kajian di Universiti Arizona mendapat, bahawa orang dewasa yang meminum kopi sebelum ujian memori menunjukkan perkembangan yg signifikan dibandingkan mereka yg minum kopi tanpa kafein

Latihan Mental
Kajian menunjukkan bahawa rangsangan mental boleh menjaga otak sihat dan meningkatkan kekuatan daya ingatan. Orang yg memiliki daya ingatan yg bagus dan cemerlang cenderung mempunyai pelbagai keinginan dan boleh mengatasi tantangan latihan mental. Latihan mental boleh menggunakan teknik seperti puzzle, teka-teki dan minat pada bidang sosial dan budaya.

Latihan Fizikal
Setengah jam melakukan latihan fizikal sebanyak tiga kali dalam seminggu amat memberi kesan terhadap peningkatan kekuatan otak. Olahraga atau senaman pula boleh memperbaiki kemampuan jantung utk mengepam darah lebih efektif.

Mengunyah Gula-Gula Getah

Kajian yg dibuat oleh sekumpulan pakar di Jepun mendapati bahawa aktiviti dalam hippocampus mengalami peningkatan ketika seseorang sedang mengunyah gula-gula getah. Dr. Andrew Scholey dari Universiti Nothumbria pula mengatakan bahawa mengunyah gula-gula getah boleh meningkatkan denyut jantung sehingga mmeperbaiki oksigen yg dikirim ke otak dan meningkatkan kekuatan kognitif.

Ginkgo Biloba

Ginkgo Biloba digunakan sebagai ubat menguatkan daya ingat sejak beribu-ribu tahun yg lalu. Menurut George Lewith ginkgo boleh memperbaiki sirkulasi darah ke otak dgn membesarkan pembuluh darah sehingga meningkatkan bekalan oksigen.

Minyak Ikan
Minyak ikan banyak mengandungi asid lemak omega 3 yg merupakan komponen penting dari membran sel otak dan boleh memperbaiki kekuatan daya ingatan.

Rosemary Dan Sage
Minyak dari tumbuhan ini boleh merangsang memori, memperkuatkan kejernihan dan kesedaran dan membantu menyembuhkan keletihan mental.

Vitamin B
Vitamin B berfungsi mengirimkan oksogen ke otak dan memberikan perlindungan terhadap kerosakan bebas. Vitamin B mempertajam dan meningkatkan daya ingatan.

Niacin atau B3 sgt baik utk memperkuatkan otak, sementara B6 penting untuk memproduksi neurotransmitter terutama untuk meningkatkan mood. B12 baik untuk kesihatan otak secara keseluruhan. Vitamin B juga diperlukan untuk membantu tubuh membentuk acetylcholine, sesuatu bahan kimia otak yg diperlukan untuk daya ingatan.

muhasabah

Bangkitlah dari lenamu,
Bukalah tirai hatimu,
Semarakkan azammu,

Teruskan perjuanganmu.
Jangan sesekali engkau malas,
Jangan sesekali rasa lelah,
Jangan sesekali melangkah
lemah.

Belajar suatu kewajipan,
Belajar umpama membina jalan,
Jalan ke hari esok yang penuh kebaikan!.

Ku berdiri-jai_zaL


Nukilan pertamaku - ku berdiri

ku melangkah penuh berani,
mengejar mimpi yg pasti,
ku tempuhi segala cabaran,
segala onak duri ku atasi,
hasrat dihati penuh keazaman,
usaha dan iktihar manjadi
toleransi,
doa dan tawakal menjadi iringan,
misi dikejar kian terlaksana,
bintang digantung kini digapai,
rendahnya mutiara didasar samudera,
kejayaan terukir bukan
untuk bermegah,
kerendahan hati tersemat dalam jiwa,
ku berdoa kepada yang esa,
kejayaan yang tiba,
diiringi amalan yang mulia.

Motivasi Diri: 5 tips bagaimana meningkatkan keyakinan diri



Punca mengapa ada sesetengah orang tidak ada keyakinan adalah kerana mereka kurang percaya pada kebolehan diri. Mereka teragak-agak, sangsi dan takut-takut. Perasaan ini timbul dalam apa saja perkara yang mereka lakukan, khususnya ketika melakukan perkara-perkara baru.

Apabila Anda rasa kurang yakin, Anda akan tiba-tiba berasa takut, bingung, keliru. Anda bagaikan tak tahu nak buat mana satu dan tak tahu kat mana nak bermula dulu. Masalah ni perlu di atasi. Jika tidak, motivasi Anda akan luntur dan Anda hilang pedoman untuk meneruskan hidup.

Bagaimana nak membangkitkan rasa percaya pada diri?

Ini caranya:

1. Gali kekuatan-kekuatan diri Anda, kemahiran-kemahiran Anda yang Anda rasa anda boleh buat dengan cukup baik. 
 
Tonjolkan. Biar orang sekeliling tahu supaya mereka menghargai kelebihan Anda, lantas membangkitkan rasa yakin dalam diri Anda.


2. Ingat kejayaan-kejayaan kecil yang pernah Anda capai, sebab ia membantu Anda untuk berasa yakin.
 
Anda pernah mencapai kejayaan kecil di masa lalu atau disuatu ketika dulu, jadi berkemungkinan Anda boleh berjaya lagi di masa kini dan di masa hadapan. Rasa gembira setelah mencapai kejayaan-kejayaan tu membuat Anda berasa yakin.


3. Hargai bakat, kebolehan serta kelebihan-kelebihan orang lain.
 
Jauhi sikap mencemuh kelebihan mereka atau bersangka buruk pada kelebihan mereka. Hargai dan kagumi kerana dengan mengagumi, Anda akan bersemangat untuk memperbaiki bakat Anda sendiri. Berkawan dengan mereka, elak bersaing. Untuk menang, Anda perlu berkawan dengan musuh sendiri.


4. Banyakkan bersukan, banyakkan meggerakkan otot-otot badan, banyakkan aktiviti mental. 
 
Bersukan melancarkan pergerakan darah. Aktiviti mental membuat minda Anda tajam serta dipenuhi banyak aliran idea. Gabungan kedua-dua kesan dari aktiviti ni menimbulkan rasa yakin diri yang akhirnya membuat Anda berani, optimis serta bebas dari sikap teragak-agak. Anda tahu apa yang perlu dilakukan.


5. Selalu bertenang.
 
Terdesak macam manapun, kelam kabut macam manapun, stress macam manapun, jadilah orang yang memilih untuk bertenang. Dari ketenangan tu, muncul rasa yakin diri. Lagipun, bila Anda bertenang selalu semuanya akan terjadi secara teratur, tidaklah berterabur.

Wednesday, July 20, 2011

kenapa orang minat memancing???






okai..here we go..baru ne update blog..quite long juga...okai,this topik akan membincangkn mengapa orang minat sangat memancing sampai ada sesetgh yg terlalu obses dgn memancing ne..ntah apa ja yg hebat sgt memancing tu..tp tak kisahla..setiap org ada minat masing2..hehe...memancing ne sbnrnya ada pro dan kontranya yg tersendiri. baikla, antara sebab org suka memancing ialah:

1. Sebagai satu hobi,
    -kebanyakan pemancing2 ne menjadikn aktvt memancing ne sbg satu hobi untuk mengisi masa lapang, yelah org lelaki kan. mana senang duk rumh. mesti ada saja yg dibuatnya. daripada x buat apa2, baik pegi memancing ada juga hasilnya. hasilnya..dpt ikanla..itu pun klu ada rezeki dptla tue...lau tak dpt pa ble buat...better luck next time..ngee..

2. melepaskan tekanan,
    -akibat tekanan ditempat kerja dgn kerja yg berlambak dan leteran isteri di rumh hehe, pastinya peluang yg berharga buat pemancing untuk melepaskan tekanan mereka dgn aktiviti memancing ne. pemancing akan melupakan segala tekanan mereka buat seketika dan dilepaskan dgn suasana aman dgn sabar menunggu tibanya ikan menyambar umpan..hehe

3. satu kepuasan,
    -salah satu faktor utama juga pemancing begitu obses dgn memancing adalah sbg satu kepuasan buat mereka. sebabnya dapat pula ikan yg banyak dan besar. segala penat lelah menunggu ikan mnyambar umpan pastinya hilang bila dapat ikan yg besar2..huhu...yelah,sapa yg tak bangga klu dpt ikan yg besar2...

4. dpt bersosial,
     -ini merupakn salah satu juga faktor org minat memancing. kbnyakan pemancing2 suka bersosial dgn aktvt ne.yelah aktvti ne blh dkatakan sihat juga. daripada mereka membuat aktiviti yg tak berfaedah,adalah lbh baiknya pergi memancing.pemancing2 dpt menjalinkn hubungan silaturrahim antara satu sama lain.mungkn juga diorang blh bertukar-tukar pendapat dan berkongsi pengalaman memancing ataupun berkongsi pengalaman yg lain.